Geplaatst op

Voorbereidingen Koningsdag 2018 in Soest in volle gang

VOORBEREIDINGEN KONINGSDAG 2018 IN SOEST IN VOLLE GANG
Nieuwe initiatieven nog van harte welkom

Nog een paar maanden en dan vieren we op vrijdag 27 april weer Koningsdag, ook in Soest en Soesterberg. De regie is in handen van Comité Koningsdag o.l.v. René van Hal. Dit comité coördineert de activiteiten, die door verschillende initiatiefnemers worden georganiseerd. Dit alles onder het motto “Soest verdient een volksfeest met Koningsdag”.
De voorbereidingen zijn in volle gang en Soest/Soesterberg zal rondom vrijdag 27 april opnieuw gaan bruisen. Verschillende programmaonderdelen, die we kennen uit voorgaande jaren nemen ook dit jaar weer een belangrijke plaats in, zoals Vrijmarkt, Museumplein en Soesterberg. Gelukkig is er ook een aantal nieuwe ontwikkelingen. Tussen Soesterberg en Soest is een intensieve samenwerking ontstaan. Daarnaast wordt er een nieuwe activiteit op het Kerkplein georganiseerd door Proeverij-Café De Kuil onder de naam Oranjeplein. Verder worden nog plannen uitgewerkt voor gezellige ontmoetingsmomenten in de diverse verzorgingshuizen en dienstencentra in Soest en Soesterberg.
Maar er blijft nog voldoende ruimte voor nieuwe activiteiten op Koningsdag, want doel is om er een Volksfeest van te maken. Het comité gaat alle activiteiten, die op Koningsdag in Soest en Soesterberg georganiseerd gaan worden, in een algemeen overzicht presenteren. Aanmelden kan door een mail te sturen aan ComiteKoningsdagSoest@gmail.com.

Enkele activiteiten nader toegelicht:

ORANJE VRIJMARKT

Natuurlijk is er weer een OranjeVrijmarkt op De Engh. De organisatie is vanaf dit jaar in handen van de vier samenwerkende scoutingverenigingen in Soest, die daarvoor Stichting S.O.E.S.T. hebben opgericht. Er zijn weer honderden verkoopplekjes beschikbaar. De inschrijving daarvoor start binnenkort. Naast deze Vrijmarkt is ook ruimte gemaakt voor een diversiteit aan Kinderspelen en natuurlijk is er een podium waarop entertainment wordt verzorgd.

MUSEUMPLEIN

De vereniging Museumplein Soest zal in en rond Museum Soest aan de Steenhoffstraat 46 ook dit jaar weer feestelijkheden organiseren. Er wordt ingegaan op het 150 jarig bestaan van het St. Josefgebouw waar het museum in is ondergebracht.
Op donderdagavond 27 april verzorgt het Filmhuis van Artishock weer een “aangeklede” Filmnach.
Het Museumplein zal om 12.00 uur officieel worden geopend in de tijdsgeest van 150 jaar geleden. Dat zal gebeuren met een openingsact waarin de historie van het gebouw en haar gebruikers in drie kwartier wordt uitgebeeld. Een Sisteract zal daarin natuurlijk niet ontbreken.
Op verschillende podia in en om het gebouw is er muziek omlijst met verschillende andere activiteiten voor jong tot oud en voor elk wat wils! Aan een hapje en drankje ontbreekt het al evenmin, kortom alle ingrediënten voor een gezellige koningsmiddag zijn aanwezig.

ORANJEPLEIN

Terug van weggeweest.. Koningsdag op het Kerkplein/Oranjeplein zal dit jaar door Proeverij-Cafe de Kuil worden georganiseerd met van 15.00 uur tot 0.00 uur muziek en activiteiten voor jong én oud.
Geen entree, maar vol is vol, dus zorg dat je er op tijd bij bent!
Springkussens voor de jongsten, Dj LeRiche , De Coverband Soul Society en twee landelijk bekende artiesten zullen het programma deze dag vullen.
Afsluitend is er tot 03.00 uur een After-Party in Proeverij-Cafe de Kuil

SOESTERBERG

In Soesterberg zullen de Koningsdagactiviteiten vooral geconcentreerd zijn rondom de Banninghal. Met Live-muziek op de avond voor Koningsdag, en op Koningsdag van 10.00 – 17.00 uur diverse Kinderactiviteiten en veel Muziek, op deze wijze verzorgt de Soesterbergse vereniging AGAVS entertainment voor jong tot oud en zal het zoals altijd gewend ook Soesterberg bruisen.

21 januari 2018 – Soester Courant: